خیریه‌ای که به دست زنان اداره می‌شود

 

خیریه‌ای که به دست زنان اداره می‌شود/ هر سال به ۱۰ هزار زوج جوان جهیزیه می‌دهیم


در آستانه بیست و یکمین سالگرد تاسیس خیریه آبشار عاطفه ها با فاطمه چوپانی، مدیر قرارگاه محرومیت‌زدایی بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها گفتگو کردیم.

 

از اول کار آبشار عاطفه ها شروع کنیم. چه زمانی فعالیت شما به عنوان یک خیریه شروع شد؟

۲۱ سال پیش آبشار عاطفه ها در یک اتاق ۲ در ۳ در مشهد با مدیرعاملی حاج آقا فولاد شروع به کار کرد. در سال ۸۰ با توجه به روند و فعالیت خیرخواهانه پیشنهاد استانی شدن خیریه شد. در خراسان رضوی خیلی خوب جواب داد و همین روند در سال ۸۹ باعث ملی شدن این خیریه شد و در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نمایندگی در سراسر کشور داریم.

فعالیت ما حمایت از خانواده های ایتام، بی سرپرست، حمایت از نخبه گان تحصیلی، بیماران صعب العلاج، ازدواج آسان و تحکیم بنیان خانواده از طرق مشاوره، اهدای جهیزیه و سفر به مشهد است.  بیش از ۷ هزار نفر از زنان در این مجموعه به صورت داوطلبانه کار می کنند. بیش از ۴۲۰ هزار نیکوکار در این مجموعه کار می کنند.

 

فقط زنان با شما همکاری می کنند؟

از ۷۸۰۰ پرسنل آبشار عاطفه ها، فقط ۵۰ نفر آقایان هستند و بقیه خانم هستند. اکثر خانواده ها یا زنان سرپرست خانوار هستند و قطعا خانم با خانم بهتر می تواند صحبت کند و در بسیاری موارد راحتتر کمک می شود. ما بیش از ۴۲۰ هزار نیکوکار داریم که پشتیبان ثابت مجموعه هستند که از هزار تومان تا اهدای ۱۰۰ دستگاه یخچال و اجاق گاز کمک می کنند. هر ماه کمکهای نیکوکاران را به دست جمعیت تحت پوشش می رسانیم.

خیریه‌ای که به دست زنان اداره می‌شود/ هر سال به ۱۰ هزار زوج جوان جهیزیه می‌دهیم

اولویت کمک های شما روی چه گروههای مددجو متمرکز است؟

بیشتر نیکوکاران این روی مجموعه اصرار دارند که برای زوجهای جوان کاری شود. همچنین ۳۵۰ هزار مددجو از بین خانواده های ایتام، زنان سرپرست خانوار، خانواده زندانی و زوج جوان از ما خدمات دریافت می کنند. در هر سال حدود ۱۰ هزار زوج جوان از جهیزیه و سایر خدمات مجموعه بهره مند می شوند که در سه گام میلاد حضرت قائم (عج)، میلاد حضرت زهرا (س)و میلاد امام رضا(ع) نوعروسان را راهی خانه بخت می کنیم و قبلش جهیزیه اهدا می کنیم. آنها قبل از اهدای جهیزیه ۱۴ جلسه مشاوره خانواده دریافت می کنند. قبلا مشاوره ها حضوری بود ولی الان آنلاین برگزار می شود. نوعروسان هم به مشهد اعزام می شوند.

 

از روز راه اندازی خیریه تا امروز چند نفر دریافت خدمات داشتند؟

۳۵۰ هزار نفر در حال حاضر دارند خدمات دریافت می کنند. تعداد زیادی هم خدمات دریافت کرده اند و بعضا خودکفا شده و رفته اند.

بیشترین آنها هم زنان خانواده هستند. یک سری افراد تحت پوشش آقایان هم صعب العلاج هستند. به برخی دامادها جهیزیه می دهیم.  ولی ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش ما زنان سرپرست خانوار هستند.

 

چه کمکهایی به این افراد می شود؟

هر جا نماینده ای از طرف ما فعالیت می کند، باید درباره هر عزیزی مراجعه می کند تحقیق کند. برای همین ما گروه محقق داریم. اول تحقیق می کنند. بعد خدمات رسانی آغاز می شود. مثلا در خانواده های ایتام، باید بررسی شود در چه سطحی نیاز به کمک دارند. در مورد بیماران صعب العلاج ما شعبات درمان داریم. مثلا در تهران، ما ۲۰ شعبه درمان داریم که ایاب و ذهاب، دارو و درمان، عمل جراحی و اسکان و پذیرایی او را تحت پوشش می گیریم.

درباره دانش آموزان، هزینه مدرسه و کیف و کفش و لوازم را می پردازیم. آبشار عاطفه ها پل ارتباطی بین غنی و فقیر است. به نیکوکاران می گوییم شما هر صنفی دارید برای خدمات رسانی استفاده کنید. مثلا یک نیکوکار داریم کارش تاسیسات است و می گوید من پول ندارم بدهم می گوییم عیبی ندارد شما بیا از هنر و صنعتی که داری برای کمک رسانی به نیازمندان استفاده کن.

خیریه‌ای که به دست زنان اداره می‌شود/ هر سال به ۱۰ هزار زوج جوان جهیزیه می‌دهیم

در کدام شهرها همکار دارید؟

الان همه جای ایران نمایندگی داریم. از آذربایجان غربی تا سیستان و بلوچستان، همه استانها، دارای نمایندگی هستند. در همه استانها در مراکز استانها ما نمایندگی داریم. اول نمایندگی ها را در مراکز استانها تاسیس کردیم به خصوص در استانهای کمتر برخوردار که در مراکز استانها، نمایندگی دادیم.

 

شما برای استانهای کمتر برخوردار از جمله خوزستان یا برای سیستان و بلوچستان برنامه ای در دست اجرا دارید؟

از زمان آغاز بحث کرونا و سخنان مقام معظم رهبری درباره رزمایش کمکهای مومنانه، ما در هر استان ۱۴ رزمایش کمکهای مومنانه داشتیم. ما از وزارت کشور مجوز داریم و این وزارت، آبشار عاطفه ها را به عنوان کمیته ملی حمایتهای اجتماعی در سراسر کشور معرفی کرده اند. در اسفند سال گذشته در خوزستان، در قالب کمیته ملی حمایتهای اجتماعی، ابلاغیه ای صادر شد و استانهای دارای توانمندی بیشتر به خوزستان کمک کردند. در اسفند ۹۹ خوزستان چندین بار از لحاظ کرونا قرمز شد و مردم به مشکلات معیشتی برخوردند. تمام نیکوکاران و شعب آبشار عاطفه ها بسیج شدند و قریب ۲۰ هزار بسته حمایتی سبد معیشتی به ارزش ۱۲ میلیارد تومان به خوزستان ارسال شد و این بسته ها به حاشیه نشینهای شهرها و شهرهای کمتر برخوردار اهدا شد. این بسته ها شامل پک بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده و سبد معیشتی و اقلام خوراکی بود.

 

در هرمزگان چه برنامه حمایتی در دست اجرا است؟

آبشار عاطفه ها چندین سال است همایشهای جهادی دارد. در سال ۳ الی ۴ بار در استانهای کمتر برخوردار این همایشها اجرا می شود. در سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری این را برگزار کردیم. تعمیرات ساختمانی، مسکن مهر و حتی ساخت سرویس بهداشتی برای مددجویان را داریم. در هرمزگان الان این همایش را داریم. استان تهران که قرارگاه محرومیت زدایی در سطح کشور است، بیش از ۳۰۰ سری جهزیه و ۳۰۰۰ بسته بهداشتی و بسته معیشتی ارسال کردیم. بیش از ۲۰۰ دستگاه سرویس بهداشتی در حال ساخت است. افتتاحیه اینها در ۵ خرداد که به نام حمایت از خانواده زندانیان است انجام میشود.

 

کمیته ملی چقدر توانسته به غنای کار حمایتی شما کمک کند؟

سعی کردیم از زمانی که کمیته ملی حمایتهای اجتماعی به آبشار عاطفه ها واگذار شد کار را گسترده تر کنیم. برخی از نیکوکاران همراه ما به استانهای مختلف می آیند و حضور پیدا می کنند. زمانی که کمیته ملی به مدیرعامل ما واگذار شد احکامی برای سراسر کشور صادر شد. وظیفه اصلی این کمیته برگزاری هماهنگی و نشست با نیکوکاران و خیریه ها است. اصل کار ما شبکه سازی نیکوکاران کشور است. جلسه ای هم بین دستگاه های اجرایی و نیکوکاران و خیریه ها برگزار می کنیم. اگر به طور مثال در یک شهرستان ما ۵ هزار سبد کالایی می دهیم با کمک این شبکه تعداد بسته های سبد کالایی به ۱۰ هزار عدد برسد.

۳ ماه است این کمیته در سراسر کشور در زمینه کرونا فعال شده است و همه دستگاه ها و نیروی انتظامی و نیکوکاران و خیریه ها دارند کمک می کنند و کمیته ملی در حال انجام فعالیت است.

 

مسئولیت کمیته ملی حمایتهای اجتماعی فقط به آبشار عاطفه ها سپرده شده است؟

بله، وزارت کشور مرکز مشارکتهای اجتماعی را داشتند که دبیر آنجا سردار یکتا بود. کمیته ملی یکی از شاخه های این مرکز مشارکتها است. کمیته ملی به مدیرعامل آبشار عاطفه ها سپرده شد. ممکن است در برخی شهرستانها، ما نمایندگی نداشته باشیم ولی خیریه ای که در آنجا فعال است به کمیته ملی کمک می کند.

 

یک جاهایی همراه شدن مردم به دلیل مردمی بودن این کمکها، انجام می شود و اگر جاهایی با کمکهای دولتی همراه شود، ممکن است نتیجه عکس بدهد. با پذیرش مسئولیت کمیته ملی که یک دستگاه دولتی است، فکر نمی کنید به وجهه خیریه شما خلل وارد شود؟

وزارت کشور برون سازی کرده است. کار را به مردم سپرده است. چطور ما مجوزمان از وزارت کشور است؟ اینجا هم برون سپاری می شود. کمیته ملی کاملا کار مردمی است. دستگاه های اجرایی را فقط ما تجمیع می کنیم ولی کار اجرایی توسط مردم انجام می شود. اصلا کلمه حمایتهای اجتماعی فقط توسط مردم می تواند انجام شود.

 

نیروهای همکارتان را چطور انتخاب و جذب کردید؟

اکثر نیروها داوطلبانه کار می کنند. یعنی به صورت وقف وقت خود کار می کنند. نیروهای ما زیر ۳۰ سال دارند. ما مدیر داریم ۱۸ سال دارد ولی توانایی کار دارد و کار می کند. اکثر نیروهای ما جوان هستند. یک سری از عزیزان در برخی شهرستانها توسط برخی خانواده های تحت حمایت انجام می شود. مثلا در یک خانواده، فردی تحصیل کرده است، از همین افراد جذب کردیم و گونه ای اشتغالزایی است.

ما سعی داریم برای کسانی که وقف وقت نیستند، مبلغی می دهیم. در کنار آن هم اشتغالزایی برای خانواده ها و سرپرستان خانوار را داریم و آموزش زیادی می دهیم مانند قالیبافی یا خیاطی را آموزش می دهیم. در برخی استانها صنایع دستی و حتی برخی مواد غذایی مانند زعفران و عسل تولید می کنند و ما این را می خریم و در بسته سبد کالایی حمایتی قرار می دهیم. این کار باعث ایجاد چرخه تولید کالا توسط مددجویان و خودکفایی آنها و بازگشت کمک اجتماعی به جامعه هدف می شود.

 

برنامه آینده آبشار عاطفه ها برای افزایش کمک رسانی به جامعه هدف چیست؟

از سال ۹۸ آبشار عاطفه ها عنوان بین المللی گرفت. یعنی نمایندگی در سایر کشورها می توانیم داشته باشیم. در عمان یا ترکیه برنامه ریزی نمایندگی داشته باشیم. این باعث می شود نیکوکاران ایرانی مقیم کشورهای دیگر را جذب کنیم. اصل برنامه ما برای کشورهای دیگر این است که بتوانیم کمکهای ایرانیان مقیم خارج را جذب کنیم یا تجربه ایران را در اختیار آن کشورها قرار دهیم. در حال حاضر ۲ درصد نیکوکاران ما خارج از کشور هستند و انتظار داریم این تعداد به ۲۰ درصد برسد.

خیریه‌ای که به دست زنان اداره می‌شود/ هر سال به ۱۰ هزار زوج جوان جهیزیه می‌دهیم

شما می توانید  از سازمانهای دولتی کمک بگیرید و به سمت خیریه ببرید؟ 

ما دوست داریم هم افزایی صورت گیرد. اگر من می توانم هم افزایی انجام دهم، چه خوب است بین دستگاه های مختلف انجام شود. شاید ظرفیت یک دستگاه اجرایی، حمایت معنوی باشد. ما از امام جمعه یک شهر انتظار نداریم پول بدهد ولی انتظار داریم اگر به شفافیت و نیکوکاری آبشار عاطفه ها ایمان دارد پشت تریبون ما را تبلیغ کند. پایه خیریه، مردم نهاد است و سازمان مردم نهاد نمی تواند از دولت پول بگیرد ولی اگر هم افزایی معنوی انجام شود و دستگاه های اجرایی کمک کنند این کار خیر بهتر محقق می شود و خدمات بیشتری به خانواده های محروم می دهیم.

 

در آبشار عاطفه ها چطور شفاف سازی انجام می دهید؟ هم برای مردم و نیکوکاران و هم برای مسئولان چطور شفافیت را به وجود آوردید؟

شفاف سازی در هر نقطه کشور فرق می کند. در سیستان و بلوچستان، ارتباط چهره به چهره بهتر جواب می دهد. در شهرهای بزرگ باید این شفاف سازی از طریق رسانه ها باشد. به رسانه ها می گوییم اخبار عناوین و کمک هایی که داده ایم را منتشر کنید و نیکوکاران این کار را ببینند و مطمئن شوند کمکهایی که داده اند در چه راههایی صرف می شود. تا الان هم افزایی های خوبی در صدا و سیما، خبرگزاریها و رسانه های مختلف داشتیم. دعوت از نیکوکاران زمانی که کالا را به مددجو تحویل می دهیم هم در راستای شفافیت است. در لرستان، امام جمعه با نماینده ما به ۸۰۰ خانه مددجو مراجعه کرد و خودش کالای اهدایی را تحویل داد. شفاف سازی به صورت تراکت، بنر، اخبار رسانه ای و مانورها در سطح شهرها را داریم و از مردم و نیکوکاران و مسئولان دعوت می کنیم حضور پیدا کنند و کارهای انجام شده را ببینند.

 

درباره فعالیتهای رسانه ای خودتان چه کرده اید؟

در سراسر کشور ما هر یک از نمایندگی های ما سایت دارد. در گوگل زمانی که آبشار عاطفه ها را جستجو کنید همه نمایندگی ها دیده می شود. ما تعداد پرداختی کالاها و کمک ها را ماه به ماه عنوان می کنیم. نیکوکاری که دوست دارد بداند پولی که داده است کجا خرج شده است، ما مکتوب به او گزارش می دهیم. حتی نیکوکارانی داریم خودشان حضوری می آیند و پرونده می گیرند و مستقیما به حساب زنان سرپرست خانوار یا ایتام یا بیمار صعب العلاج پول واریز می کنند.

ما سایت داریم و هر یک از شعب را که کسی می خواهد انتخاب می کند و مراجعه می کند. به طور مثال در استان تهران، چندین شعبه برای ایتام داریم که ایتام استانهای کمتر برخوردار را گرفته و در اینجا برای آنها حامی پیدا و تعیین می کنیم. جالب است نیکوکاران تمایل دارند به کسانی کمک کنند که همکار آنها هستند. در تهران ۲۰ شعبه درمان داریم که از استانهای مختلف بیماران صعب العلاجی می آیند و خدمات اسکان، درمان، دارو، ایاب و ذهاب دریافت می کنند و به شهر خود باز می گردند. ما سعی داریم درد آنها را درمان کنیم.

 

شما ۷۰ هزار همکار زن دارید. چالشهای مجموعه ای که زنان را اداره می کنند چیست؟ نیم درصد مردان همکار شما چه کار می کنند؟

مدیرعامل ما حاج آقا فولاد است. بنده مدیر قرارگاه محرومیت زدایی است که در تهران مستقرم. مدیرعامل در مشهد مستقر است. وظیفه قرارگاه محرومیت زدایی حمایت از ۱۷ استان کمتر برخوردار است. کار با خانمها خیلی راحتتر است. ما به این خانمها حقوق نمی دهیم و خانواده هایی که به عنوان مددجو با ما همکار می کنند فقط پاداش می گیرند. خانمها از لحاظ صادق بودن و پاکدستی خیلی امانتدار هستند. تا الان ۲۵۰۰ پرسنل خانم در استان تهران داریم و بیش از ۱۵۲ نمایندگی در استان تهران مستقر هستند. خود من با ۱۵۲ مدیر طرف هستم و با ۲۵۰۰ پرسنل کار می کنم که با دل و جان فعالیت دارند. به نظرم این کار خیر یک توفیق الهی است و خدا خودش این آدمهای خوب را انتخاب می کنند.

ما ۷۰۰ نماینده در سراسر کشور داریم که همه خانم هستند. همکاران آقای ما، راننده یا همکار اجرایی هستند. البته چند معاونت ما آقا هستند که اصلا چیزی به عنوان حقوق دریافت نمی کنند. ما اصلا چیزی به نام حقوق نداریم. پاداش می دهیم. در سطح کشور همه خانمها همکار هستند.

جا دارد از خیرین و نیکوکاران تشکر کنیم. ما نیکوکارانی داریم که قرص نان سر سفره خود را به نیازمندان می بخشد و این کارها بسیار ارزشمند است.

 

منبع : خبرآنلاین

برچسب ها : آبشار عاطفه ها خیریه جهیزیه حامی دیوار مهربانی موسسه خیریه

علاوه بر وب سایت می توانید از حامی روی دستگاه های اندرویدی خود استفاده کنید


حامی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید