نیازهای مورد درخواست موسسات خیریه
موسسات عضو شده در دیوار مهربانی حامی از سراسر ایران
دوستان شما در سامانه نیکوکاری بهشت هرچند از چندین سال قبل تجربه کار موفق خیر آنلاین را به صورت متمرکز داشته اند اما از بدو راهاندازی پروژه بهشت در سال ۹۷ نیز به دنبال ایجاد اتفاقات خوب با کمپین های خیر و پویش های نیکوکاری و خیریه های مختلف نیز بودهاند که گزارش برخی از آنها روی وبلاگ بهشت آمده است.
ماه رمضان امسال نیز پس از وبینار موفقیت کمپین های آنلاین خیریه در ماه رمضان، تیم بهشت با همراهی برنامه تلویزیونی مثل ماه کمپین آنلاینی را برای آزاد سازی زندانیان دیه رقم زد. داستان از جایی شروع شد که تنی چند از نوجوانان مرتکب خطای قتل، در قسمت ۲۳ ام برنامه قبل از افطار مثل ماه حضور پیدا کردند و با اجرای تئاتر جذابی توضیح دادند که پس ازارتکاب خطای قتل و مشاهده وضعیت زندانیان این جرم، تصمیم به اجرای تئاترها و اختصاص هزینه آن به تامین هزینه دیه افراد مرتکب خطای قتل می شوند.
به دنبال اقبال به این قسمت از برنامه و نظر به تجربه های موفق برنامه هایی مثل ماه عسل در جذب کمک های مردمی، تیم بهشت که سابقه راهاندازی کمپین موفق همراه رقیه را با تیم تهیهکننده این برنامه – در برنامه مخاطب خاص- داشت، پیشنهاد برگزاری یک کمپین برای حمایت از ایده نیکوکارانه این نوجوانان – با عنوان تئاتر یاران – را داد که با موافقت تیم مثل ماه در عرض ۲۴ ساعت کمپین خود را برای اعلام روی این برنامه آماده کرد.
توضیح کمپین
در این کمپین از افراد خواسته می شد که با خرید سوری بلیت تئاتر یاران، به تامین کمک هزینه آزادسازی زندانیان جرائم قتل کمک کنند. امکان مشارکت تماماً آنلاین بود و صفحه خرید بلیت انحصاراً روی سامانه بهشت قرار داشت و به افراد پیشنهاد می شد که یک بلیت، ۵ بلیت، ده بلیت یا ۱۴ بلیت را خریداری کنند و البته این ها صرفاً پیشنهاد بود و افراد می توانستند به هر میزانی که می خواهند کمک کنند.
نحوه اعلام کمپین
لینک صفحه مشارکت در کمپین به صورت منظم در صفحه اینستاگرام مثل ماه (لینکبل) استوری می شد و در برنامه تلویزیونی نیز به افراد نمایش داده می شد که صفحه اینستاگرام مثل ماه را باز کرده و در کمپین مشارکت کنند و راه دوم مشارکت – برای افرادی که مثلاً اینستاگرام نداشتند- ارسال عدد مشخصی به یک سرشماره پیامکی بود که در پاسخ به آن پیامک، لینک صفحه مشارکت در کمپین روی سامانه بهشت برای افراد ارسال می شد.
واکنش ها به کمپین
هرچند در ابتدا، شک و شبهه هایی درباره آزادسازی این افراد وجود داشت ولی با تببین هدف این کمپین توسط مجری، رفته رفته کمک های دریافتی شب به شب افزایش یافت تا جایی که میزان کمک ها فقط در شب عید فطر بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بود و مجموعاً ۴۱۰ میلیون تومان کمک برای آزادسازی این افراد جمع آوری شد.
نقش برنامه تلویزیونی در موفقیت این کمپین روی نرمافزار خیریه
این درست است که حمایت یک برنامه تلویزیونی از کمپین شما می تواند بازدید از آن را بسیار بالا برده و در نتیجه تعداد افرادی که در آن شرکت می کنند نیز بالا رود، ولی توجه داشته باشید که مهم تر از میزان دیده شدن، میزان درگیری مخاطب در کمپین شماست . یعنی چند درصد افرادی که کمپین شما را می بینند در ان مشارکت می کنند؟ اگر درصد این افراد بیشتر از ۲۰ درصد باشد معمولاً این کمپین به خودی خود پیش خواهد رفت و به اصطلاح وایرل خواهد شد نظیر کمپین کمک به کودکان اوتیسم . اما اگر نرخ مشارکت افراد در کمپین شما پایین باشد شما ناخودآگاه باید کمی کیفیت را با زیادی کمیت جبران کنید! در کمپین خیریه ای مثل تهیه ۴۰ هزار بلیت برای آزادسازی زندانیان دیه که نرخ درگیری مخاطبین به خودی خودزیاد بود، عملاً یک برنامه تلویزیونی مثل ماه سرعت رسیدن کمپین به عدد رقم های مطلوبش را شتاب داد و بدون این برنامه، این کمپین با زمان بیشتری به هدف خود می رسید.
نقاط ضعف و قوت این کمپین آزادسازی زندانیان دیه چه بود؟
تحلیل و برآورد یک کمپین، یک اصل ضروری در عدم تکرار اشتباهات گذشته و موفقیت کمپین های آتی است. این کمپین البته سقفی را برای کمک ها در نظر نگرفته بود تا بتوان در مورد موفقیت و عدم موفقیت آن صحبت کرد، ولی رعایت موارد زیر می توانست اندازه کمک های دریافتی را افزایش دهد:
نقاط ضعف
اصلی ترین مشکل این کمپین، عدم در اختیار داشتن زمان کافی برای طراحی و اجرای آن بود که البته این مساله تابع اعلام دیرهنگام برنامه مثل ماه بود. در حقیقت همین در اختیار نداشتن زمان کافی، خود موجب مشکلات زیر گردید:
در مطلب ۲۱ نکته برای موفقیت کمپین های خیریه بیان کردیم که وجود یک داستان منسجم، بسیار می تواند به موفقیت یک کمپین کمک کند. در کمپین آزادسازی زندانیان دیه، داستانی وجود داشت که قوی تر از داستان کمپین مشق احسان ستاد اجرایی فرمان امام بود.
نقاط قوت کمپین
نهایتاً یکبار دیگر باید گفت که مهمترین نکته در موفقیت کمپین های آنلاین خصوصاً برای آزادسازی زندانیان دیه، تاکید درست و تبیین داستان زندگی زندانیان است.
منبع: وبسایت بهشت
ارسال شده توسط مجید آتشکار 2020/06/20
علاوه بر وب سایت می توانید از حامی روی دستگاه های اندرویدی خود استفاده کنید
حامی را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید