۲۱ نکته کمپین خیریه (قسمت اول)

 

۲۱ نکته ضروری برای رسیدن به یک کمپین خیریه موفق آنلاین (قسمت اول)

&&&&&&

با مراجعه به سایت دونیت به عنوان یک سایت داخلی برای کمپین های آنلاین خیریه، با حجمی از کمپین های شکست خورده روبرو می شویم.

مطالعه کمپین های شکست خورده در حوزه نیکوکاری و کارخیر نشان می دهد که علت این امر نه قوانین حاکمیتی است و نه فرهنگ مردم در مواجهه با کمپین ها؛بلکه بررسی های ما در تعامل با خیریه های مختلف یک علت ساده را برای این مشکل روشن می کند: عدم وجود دانش و بینش کافی اعضای خیریه ها برای راه اندازی یک کمپین خیریه.

برای داشتن یک کمپین موفق خیریه ای آنلاین یا غیر آنلاین و جذب مناسب حمایت های مالی باید مراحل مختلفی سپری شود و نکات مهمی اعم از روانشناسی، جامعه شناسی، شرایط فرهنگی مخاطبین کمپین و…پارامترهای متنوع دیگری مورد توجه قرارگیرند. همانند خیریه شما مجموعه های زیادی هستند که در حال تامین مالی پروژه های خیریه شان می باشند و در مقابل دید عموم جامعه قرار دارند خیرین هم همه این فعالیت ها را می بینند و بین آنها موثرترین و بهترین را انتخاب می کنند پس مهم است که بهترین و موثرترین روش را برای دیده شدن اتخاد کنید.

۱- انتخاب اسم برای کمپین: زیبا، کوتاه و گیرا

اولین مواجهه مخاطبان با کمپین شما، اسم، شعار و هشتگ کمپین شماست. پس لازم است که اسم کمپین شما در عین کوتاهی(نهایتاً سه چهار کلمه) بیانگر فعالیت اصلی کمپین باشد و به شکلی نباشد که مخاطب از آن برداشت شعاری داشته باشد. اسمی که انتخاب می کنید باید منحصر به فرد باشد تا هم در ذهن مخاطب باقی بماند و هم در جستجوهای گوگل یا فضای مجازی و استفاده در هشتگ ها به راحتی در دسترس قرار بگیرد و  افراد از بیان کردن آن هم حس خوبی داشته باشند.

♥ اجازه بدهید با هم چند نمونه از اسم ها و شعارهای خوب کمپین های خیریه ای در این سالها را با هم مرور کنیم:

– یار غار: مددکاری روانی برای افراد آسیب دیده محله دروازه غار

– همراه رقیه: تهیه پکِ همراه سفر اربعین برای کودکان

– کنار هم می مانیم: تامین و تولید مایحتاج افراد در زمان شیوع ویروس کرونا (نکته جالب در مورد این اسم ترویج فرهنگ ماندن و بیرون نرفتن در دوره قرنطینه نیز هست.)

– خشت سلامت: کمپین ساخت آسایشگاه برای معلولین

– کنارتم هموطن: پویشی برای کمک به سیل زدگان لرستان  با شعار: تا گلیم کردن کف خانه های شما، کنارتان هستیم.

⊗ و حالا چند نمونه انتخاب اسم اشتباه:

 کم‍‍پین سهم تو از کودکی من

مشکل: طولانی بودن و گنگ بودن

-کمپین چهارشنبه سازی

مشکل: علیرغم ایده خوب در ایجاد جناس با چهارشنبه سوزی، بار خیریه ای کار را نمی رساند.

۲- موضوع یا حوزه جغرافیایی کمپین خود را حتماً محدود انتخاب کنید

اگر کسی از آشنایان و معتمدین شما، از شما درخواست کمک کند با گفتن این جمله که:

“می خواهم با این پول کار خیر کنم.”

حامی کمپین

آیا برای شما بلافاصله سوال ایجاد نخواهد شد: چه کار خیری؟ قربانی گوسفند؟ تامین جهیزیه؟ حتی اگر فرد در پاسخ بگوید برای تامین جهیزیه نوعروس ها باز شما دوست دارید بدانید که دقیقاً شرایط این نوعروس ها چیست. با انتخاب موضوعی خاص یا خدمت به منطقه ای خاص برای فعالیتتان مزیت رقابتی ایجاد کنید هر چه عنوان یا حوزه فعالیت محدود تر شود در جلب توجه مخاطب، همذات پنداری افراد، نشان دادن تخصصی کار کردن شما و در نتیجه تامین مالی کمپین موفق تر خواهید بود.

سایت لانچ گود، با تعریف حوزه جغرافیایی موفقیت کمپین های خود را افزایش می دهد.

۳- موضوعاتی را انتخاب کنید که برای مخاطبین ملموس، ضروری و مهم باشد

خیرین بابت فعالیتی هزینه می کنند که ضرورتش را با پوست و گوشت و استخوان خود درک کرده باشند. برای همین می بینیم که خیلی از بنیانگذاران کمپین های خیریه، روی مساله‌ای دست گذاشته اند که در محیط اطراف خود یا در بین اطرافیان خود آن را حس کرده اند، نظیر کمپین حمایت از کودکان سرطانی به همین دلیل باید موضوع فعالیت، ضرورت انجام آن و اینکه اگر این کار انجام نشود چه اتفاقی می افتد برای خیرین ملموس گردد، در این راستا، آمار و ارقام و اخبار قابل اعتماد نیز می توانند

به عنوان مثال : درد دندان، تجربه تلخی از درد است که همه ما کم و بیش داشته ایم و البته آن را با یک دندانپزشکی به پایان رسانده ایم. حالا در روستای… بلوچستان، چندسالیست که از دندانپزشکی خبری نیست و افرادی که به این درد مبتلا می شوند برای مداوای دندان خود باید یک ساعتی تا نزدیک ترین شهر بروند.

ما در کمپین #لبخند_خوش_بلوچ به عنوان یک گروه جهادی فعال در حوزه سلامت دنبال این هستیم که با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان، یک مرکز تخصصی دندان را در عرض شش ماه در این منطقه ایجاد کنیم.

دقت داشته باشید کمپین خیریه یکی از سخت ترین نوع کمپین هاست چون خیر و همیار در ازای پولی که پرداخت می کند خود خدمتی محسوس دریافت نمی کند به همین دلیل ملموس سازی اثرات این کمپین و گزارش های مالی و تصویری مداوم کمک می کند که خیر علاوه بر مشارکت در کمپین جز مخاطبیتن ثابت خیریه شما هم بشود.

۴- ارزش هایی که “شما” در این کمپین ایجاد می کنید را بزرگنمایی کنید

وقتی شما به عنوان متصدی یک کمپین خیریه مثل کمپین تامین مایحتاج درمانی کودکان پروانه ای پا پیش می گذارید، در ذهن خیلی از  افراد بعد از ستایش شما بابت نیت خیرتان این سوال ایجاد می شود که چرا شما؟ در این جا شما باید چند چیز را به اثبات برسانید:

۱- خبرگی و تجربه شما برای این کار

۲- ارتباط شما با شبکه ای از افراد خبره و مرتبط با زمینه کمپین

۳- تمرکز شما بر روی این کار

۴- در دست داشتن لوازم و ملزوماتی در دست شما که احتمال موفقیت کمپین را افزایش می دهد

خیریه کمپین حامی

پزشکان بدون مرز، حضور نیروهای متخصص در کمپین های خود را به رخ می کشد.

بزرگنمایی ارزش های ایجادی توسط شما انگیزه مخاطبین را برای مشارکت در کمپین شما افزایش میدهد برای مثال استفاده از درگاه پرداخت آنلاین بهشت می تواند ارزشی واقعی برای مخاطبین شما باشد چرا که هم پرداخت و مشارکت در کار خیر را تسهیل میکند و هم کارمزدی بابت انتقال پول از حساب خیرین کسر نمی گردد. همچنین استفاده از درگاه بانکی، خود سبب ایجاد اعتماد میگردد. یا وقتی شما به دنبال کمپین مددکاری روانی برای زنان آسیب دیده در جنوب شهر تهران هستید، اینکه همه تیم شما خانم هایی هستند با تحصیلات و تجارب مرتبط در حوزه سلامت روانی، می تواند یک ارزش فوق العاده در دید همیارانتان باشد.

۵- مخاطب کمپین تان را بشناسید و سعی کنید که به جای او فکر کنید: “چرا” و “چگونه” باید از کمپین شما حمایت کند؟

این درست که باب کمک کردن به کمپین شما بروی همه باز است! ولی تجربه تیم بهشت و برخی دیگر از طراحان کمپین نشان داده است که در هر کمپینی، اقشار خاصی از مردم متناسب با موضوع کمپین کمک می کنند. مثلاً اگر کمپین شما تهیه کیف مدرسه برای کودکان محروم در بشاگرد است، احتمالاً بخشی از همیاران طرح شما پدرمادرهای بچه‌مدرسه‌ای ها باشند. حالا بایداز خود بپرسید که چرا یک پدر از تهران باید به کودکی در بشاگرد بابت خرید کیف کمک کند؟ آیا وی متوجه می شود که کیف مدرسه یک اولویت است؟ یا ترجیح می دهد این هزینه را صرف اسباب بازی آن کودک کند؟

در گام بعدی شما باید به این فکر کنید که آیا مخاطب شما به کانال ها و رسانه های اصلی کمپین دسترسی دارند؟

به عنوان مثال اگر احتمال می دهید که مخاطب شما افرادی با رنج سنی بالا هستند، آیا اساساً اینستاگرام رسانه خوبی برای رساندن پیام کمپین به آنها هست؟با گذاشتن خود در جای مخاطب، شما پیدا می کنید که چه مطالبی از چه رسانه ای باید در محتواهای شما بیان شوند. همزادپنداری با خیرین یکی از رموز موفقیت یک کمپین است خودتان را جای مخاطبینتان بگذارید ببینید اگر با چه ادبیاتی و به چه فرم و صورتی از شما درخواست شود انگیزه مشارکت در یک کمپین خیریه را خواهید داشت. برای مثال یک خیر دوست دارد که با او شفاف باشید در فعالیت اجرایی متخصص باشید و با نوآوری خود مشکلات بیشتری را برطرف نمایید.

ادامه دارد…

 

منبع: سامانه بهشت

https://blog.behesht.me

برچسب ها : کمپین خیریه حامی استارت آپ دیوار مهربانی آنلاین

علاوه بر وب سایت می توانید از حامی روی دستگاه های اندرویدی خود استفاده کنید


حامی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید